I ROK OCHRONY DÓBR KULTURY s1
____________________________________________________________________
INFORMACJE PODSTAWOWE
Konwersatorium, 30 godz.
semestr zimowy, tryb cotygidniowy
PROWADZĄCY dr hab. Monika Jakubek-Raczkowska (ikonografia sztuki sakralnej) / dr Alicja Saar-Kozłowska (ikonografia sztuki świeckiej)
termin zajęć w sem. zim. 2019/20: środa, 10.00-11.30 Sala Tymona
____________________________________________________________________
OPIS PRZEDMIOTU
Konwersatorium, dedykowane dla studentów I roku, ma charakterze propedeutyczny: zaznajamia z najważniejszymi metodami analiz treści dzieła sztuki: ikonografią / ikonologią oraz (na poziomie podstawowym) z ujęciem semiotycznym (znak – kod – komunikat) i antropologicznym (funkcje przedstawień). Przedmiot jest podzielony na dwa bloki, w ramach których w ujęciu historycznym omawiane są najważniejsze motywy i typy przedstawieniowe (od późnego antyku do XIX wieku):
1. w chrześcijańskiej sztuce SAKRALNEJ (15 godz.)
2. w europejskiej sztuce ŚWIECKIEJ (15 godz.)
Zajęcia mają charakter pomocniczy wobec kursu historii sztuki oraz przygotowują studentów do podjęcia samodzielnych studiów w zakresie ikonografii.
____________________________________________________________________
WARUNKI ZALICZENIA
Zajęcia są obowiązkowe i kończą się zaliczeniem na ocenę.
Do ukończenia przedmiotu konieczne jest dotrzymanie warunków zaliczenia obu części (ikonografia sakralna i ikonografia świecka).
Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe następujących działań:
– aktywne uczestnictwo w zajęciach;
– oceny z testów slajdowych w ciągu semestru (próg zaliczenia – 50%);
– przygotowanie krótkiej pracy pisemnej na zadany temat.
____________________________________________________________________
LINKOWNIA
ICONCLASS >>
Iconclass jako narzędzie w muzealnictwie >>
IKONOGRAFIA (Worldmuseum) >>
PUBLIKACJE ONLINE
W zakresie metody
- KALINOWSKI Lech, Ikonologia czy ikonografia? Termin ikonologia w badaniach nad sztuką Erwina Panofskiego, „Zeszyty Naukowe UJ”, Prace z historii sztuki 10, 1972, s. 5-33 >>
- PANOFSKY Erwin, Ikongrafia i ikonologia >>>
- SEIDEL-GRZESIŃSKA Agnieszka, STANICKA-BRZEZICKA Ksenia, Wyczerpujący opis wszechświata – dawne i współczesne metody opisu treści dzieła sztuki, „Studia o Książce i Informacji”, 28, 2009, s. 39-49 >>
Studia ikonograficzne
- BARANOV D., Instrument of Death and the Tree of Life (ikonografia Krzyża) >>
- BULAS R., Palestyńskie ampułki ze zbiorów Monza-Bobbio>>
- KLIŚ Z., Przedstawienia Maryi w scenach paruzyjnych >>
- KLIŚ Z., Wniebowzięcie Maryi w sztuce średniowiecznej >>
- KNAPIŃSKI R., Od „Pokrowy” do „Płaszcza Opieki”: przeobrażenia motywu ikonograficznego „Mater Misericordiae” >>
- KNAPIŃSKI R., Maryja i Kościół w tradycji ikonograficznej >>
- KNAPIŃSKI R., Maryja i Eucharystia w zachodniej tradycji ikonograficznej >>
- KNAPIŃSKI R., Ikonografia maryjna w aspekcie trynitarnym >>
- KOBIELUS S., Krzyż jako wieża strażnicza Kościoła-Winnicy >>
- KOBIELUS S., Geometryczny wymiar Krzyża (o jednej ze średniowiecznych koncepcji porządkowania „Universum„ >>
- KOBIELUS S., Niebieska Jerozolima: temat biblijny w sztuce >>
- KOBIELUS S., Źródła światła w średniowiecznej interpretacji >>
- KUŚ J., Ikonografia Zwiastowania w sztuce starochrześcijańskiej (w. I-V) >>
- MIZIOŁEK J. „When our sun is risen” (o wizjach eschatologicznych w sztuce pierwszego tysiąclecia) >>
- NOWIŃSKI J., Ikonografia i ikonologia eucharystii: eucharystyczna ikonosfera >>
____________________________________________________________________