__________
e-mail: franek_skibinski@umk.pl
dyżur: p. 324
___________
D R O G A Z A W O D O W A
W latach 2003-2008 studiował Ochronę Dóbr Kultury (specjalność Muzealnictwo) na Wydziale Sztuk Pięknych UMK, a także Filologię Klasyczną na Wydziale Filologicznym UMK. Zwieńczeniem studiów stała się obrona pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem dr hab. Jacka Tylickiego, pt. Malarstwo szkoły Hermana Hana na obszarze Wielkopolski i ziemi chełmińskiej. Następnie podjął studia doktoranckie z zakresu nauk o sztuce w Instytucie Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa UMK. W latach 2011-2012 otrzymał grant badawczy Research Institute for History and Culture Uniwersytetu w Utrechcie, w ramach którego kontynuował studia nad rzeźbą i architekturą nowożytną w Gdańsku i na obszarze pobrzeża Bałtyku oraz związkami artystycznymi tego regionu z Niderlandami. W 2013 roku obronił na Uniwersytecie w Utrechcie rozprawę doktorską pt. Willem van den Blocke. Netherlandish sculptor in the Baltic Region, napisaną pod kierunkiem prof. Konrada Ottenheyma i dr hab. Jacka Tylickiego. Od tego samego roku zatrudniony w Zakładzie Historii Sztuki średniowiecznej i Nowożytnej na stanowisku adiunkta.
Od jesieni 2014 r. pełni funkcję pełnomocnika Dziekana WSzP ds Mobilności, od X 2019 – Prodziekana ds. Nauki i Współpracy Międzynarodowej.
__________
Z A J Ę C I A D Y D A K T Y C Z N E
Historia sztuki nowożytnej (ODK s1, I) więcej>>
Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym (ODK s1, III) więcej>>
Problematyka dokumentacji zabytków (ODK s1, I)
Wstęp do historii sztuki (ODK s1, I, KiR) więcej>>
Art and Architecture in Early Modern Europe (OG)
Architektura i wystroje w ujęciu historycznym – epoka nowożytna (AW I)
Metodyka badań humanistycznych (KiR)
Historia malarstwa sztalugowego (Malarstwo)
___________
D O R O B E K N A U K O W Y
MONOGRAFIE
- Willem van den Blocke. Niderlandzki rzeźbiarz na Bałtykiem w XVI i na początku XVII wieku, Toruń 2015
ARTYKUŁY NAUKOWE I ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH
- Predella z Koncertem anielskim, Stracenie skazańca, [w:] Herman Han, mistrz światła i nokturnu. Narodziny baroku w malarstwie Rzeczpospolitej, Pelplin, Muzeum Diecezjalne, red. Marcin Ossowski, czerwiec – wrzesień 2008, s. 262-265, 288-289
- Warsztat Willema van den Blocke w świetle akt gdańskiego cechu murarzy, kamieniarzy i rzeźbiarzy, „Biuletyn Historii Sztuki”, 72 (2010), nr 1-2, s. 85 – 92
- Konrad Graser Starszy i Johann Regius o kulcie obrazów. Przyczynek do dziejów sztuki w nowożytnym Toruniu, Zapiski Historyczne, 76 (2011), nr 2, s.7-16
- Kilka uwag o Hansie Strakowskim, Simonie Herle i architekturze gdańskiej przełomu XVI i XVII wieku, „Porta Aurea”, 10 (2012), s. 121-132
- Manieryzm a rzeźba niderlandzka w Gdańsku, [w:] Maniera – manieryzm – manieryczność, Materiały LX Ogólnopolskiej Sesji Naukowej SHS, Gdańsk 24-25 listopada 2011, red. Jacek Friedrich, Małgorzata Omilanowska, Jacek Bielak, Warszawa 2012, s. 169-184
- The Expansion of Gdańsk and the Rise of Taste for Netherlandish Sculpture in the Polish – Lithuanian Commonwealth in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, [w:] The Low Countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), eds. Krista de Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2013, s. 158-176
- Rzeźba kamienna w Toruniu ok. 1580-1650. Pomiędzy produkcją miejscową a importem z czołowych ośrodków rzeźbiarskich Rzeczypospolitej, [w:] Stare i nowe dziedzictwo Torunia (Studia i materiały z dziedzictwa kulturowego Torunia i regionu, 1), red. Juliusz Raczkowski, Toruń 2013, s. 206-224
- Early Modern Netherlandish Sculptors in Danzig and East – Central Europe. A study in dissemination through interrelation and workshop practice, „Art and Migration. Netherlandish Artists on the Move 1450-1700, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek”, 63 (2013), eds. Frits Scholten, Joanna Woodall, s. 76-101
- Immigration, integration, expansion. Foreign architects, masons and stone sculptors in Danzig between c. 1550 and 1630, [w:] Architects without Borders. Migration of Architects and Architectural Ideas in Europe 1400-1700, ed. Konrad Ottenheym, Mantova 2014, s. 76-89.
- Niderlandzcy rzeźbiarze jako architekci w Europie północnej w XVI wieku, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 45 (2014), s. 89-115.
- Erecting an Edifice of Representation. Architects and Sculptors Serving the Court of Sigismund III Vasa of Poland-Lithuania, [w:] „Beyond Scylla and Charybdis. European Courts and Court Residences outside Habsburg and Valois/Bourbon Territories, 1500-1700″, ed. Birgitte Boggild Johannsen, Konrad Ottenheym, Copenhagen 2015, s. 306-315.
- Książka i grafika o tematyce architektonicznej w nowożytnym Gdańsku. Wprowadzenie i nowe ustalenia, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, red. Agnieszka Gronek, Kraków 2014, s. 213-226.
- Architekci, budowniczowie, kamieniarze i rzeźbiarze obcego pochodzenia w Gdańsku 1550-1630. Szkic z dziejów migracji artystycznej, „Biuletyn Historii Sztuki”, 77 (2015), 1, s. 5-35
- Warsztat Abrahama van den Blocke i publiczne przedsięwzięcia budowlane w Gdańsku w pierwszej ćwierci XVII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 77 (2015), 2, s. 241-265.
- Wokół „Inuentien” Cornelisa Florisa. Ornament, architektura i inwencja artystyczna w szesnastowiecznych Niderlandach, [w:] Ornament i dekoracja dzieła sztuki, red. Andrzej Betlej, Warszawa 2015, s. 215-225 [wspólnie z Aldoną Tołysz]
- Szata architektoniczna fasady i elewacji, [w:] Ratusz Starego Miasta w Gdańsku. Historia. Architektura. Wnętrza, red. Marcin Kaleciński, Gdańsk 2016, s. 33-44.
- Kaplica Oleśnickich na Świętym Krzyżu a znaczenie fundacji sepulkralnych w budowaniu społecznego i politycznego prestiżu szlachty w Rzeczpospolitej we wczesnym XVII wieku, [w:] Debaty Świętokrzyskie, t. 2, red. Krzysztof Bracha, Marzena Marczewska, Stanisław Cygan, 115-127. Kielce: UJK, 2016.
- The Builders of Hamlet’s Castle: Netherlandish Architects and Artists in the Baltic Region (1550-1620), [w:] Art of the Southern Netherlands, Gdańsk, and the Polish-Lithuanian Commonwealth, ed. by Jacek Tylicki and Jacek Żukowski, Gdańsk 2017, s. 9-22.
- Between Paris, the Low Countries and the Baltic: an episode in the history of artistic exchange in sixteenth-century Europe, [w:] Arts et artistes du Nord a la cour de Francois Ier, ed. by Laure Fagnart and Isabelle Lecocq, Paris 2017, s. 99-113.
- Politics, Pleasure and Sensuality in the Seventeenth-Century Villa in Poland-Lithuania, [w:] The Early Modern Villa. Senses and Perceptions versus Materiality, ed. by Barbara Arciszewska, Warsaw 2017, s. 197-204.
- Transformations and Adaptations of Architectural Models in the Residential Architecture of the Seventeenth-Century Polish-Lithuanian Commonwealth, „Annales Universitatis Apulensis. Series Historica” 21/I (2017), s. 63-87.
- Distant Neighbours. Architects, Master-masons and Sculptors Travelling in the Baltic Region about 1550-1630, [w:] Die maritime Stadt – Hafenstädte an der Ostsee vom Mittelalter bis in die Gegenwart, ed. Tomasz Torbus, Katarzyna Wojtczak, Warszawa 2017, s. 185-204.
- Przyczynki do dziejów nowożytnego budownictwa i kamiennictwa w Gdańsku na podstawie historii budowy Spichrza Królewskiego (1606-1608), tzw. Starej Apteki (1636-1638) i Małej Zbrojowni (1643-1645), „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo” 48 (2017), s. 57-72.
- The Court of the Sun God Revisited. Interiors of the Royal Villa in Wilanów in their Cultural and Political Context, [w:] The Interior as an Embodiment of Power. The Image of the Princely Patron and its Spatial Setting (1400-1700), eds. Stephan Hoppe, Stefan Breitling, Krista De Jonge, Heidelberg 2018, s. 151-172.
- Cegielnie miejskie w Koronie od połowy XVI do połowy XVII w. [wspólnie z Izabelą Brzostowską], „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” 66 (2018), nr 4, s. 449-474.
POPULARYZACJA
- Syn – ojcu. Pomnik nagrobny Piotra Tarnowskiego w Łowicz, [w:] Poza Warszawą, t. 1: Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, red. Michał Wardzyński, Warszawa 2018
- Obowiązek Piękna, Grzegorz Boros przy współudziale Anny Frąckowskiej i Franciszka Skibińskiego, Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria, 2017
- Poland. National Historical Monuments / Polska. Pomniki Historii, Warszawa: ParmaPress, 2017 [hasła „Pelplin” i „Kołbacz”]
- [recenzja z] Matter of light and flesh. Alabaster in the Netherlandish sculpture of the 16th and 17th centuries, edited by Jacek Kriegseisen and Aleksandra Lipińska, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2011, The Burlington Magazine, 154 (2012), no 1314, s. 648
- [recenzja z] Materia światła i ciała. Alabaster w rzeźbie niderlandzkiej XVI-XVII wieku / Matter of light and flesh. Alabaster in the Netherlandish sculpture of the 16th and 17th centuries Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Zielona Brama, 15.11.2011 – 15.03.2012; katalog wystawy pod red. Jacka Kriegseisena i Aleksandry Lipińskiej, Gdańsk 2011, Biuletyn Historii Sztuki, 74 (2012), 2, s. 353-356
UDZIAŁ W KONFERENCJACH NAUKOWYCH:
2008
- ‚Hermann Han i jego szkoła’, konferencja Malarstwo w Prusach Królewskich w 1 połowie XVII w., Pelplin, Muzeum Diecezjalne, 13 wrzesień 2008
- ‘Devotional prints and the development of Counter-Reformation painting in north – western areas of the Polish–Lithuanian Commonwealth’, międzynarodowa konferencja Druckgraphik und Photographie im Baltischen Raum im 16. – 20. Jahrhundert (Homburger Gespräch 2008), Bad Homburg v. d. Höhe, Niemcy, 24 – 25 październik 2008
2009
- ‘Dzieła Willema van den Blocke fundacji Jana Tarnowskiego w kaplicy pod wezwaniem Św. Trójcy przy kolegiacie w Łowiczu’, ogólnopolska konferencja Rzeźba w Prusach Królewskich XVI-XVIII w., Gdańsk, Muzeum Narodowe, 18 –19 wrzesień 2009
2011
- ‘Manieryzm a rzeźba niderlandzka w Gdańsku’, ogólnopolska konferencja Manieryzm i manieryzmy (doroczna Ogólnopolska Sesja Stowarzyszenia Historyków Sztuki), Gdańsk, Muzeum Narodowe, 24 – 25 listopad 2011
2012
- ‘Erecting the Edifice of Representation. Architects and sculptors serving the court of Sigismund III Vasa of Poland-Lithuania’, międzynarodowa konferencja Beyond Scylla and Charybdis. European Courts and Court Residences outside Habsburg and Valois/Bourbon Territories, 1500-1700, Research Networking Programme PALATIUM, Kopenhaga, The National Museum of Denmark, i Hillerød, The Museum of National History, Frederiksborg Castle, Dania, 30 kwiecień – 2 maj 2012
- ‘Rzeźba kamienna w nowożytnym Toruniu jako przykład ekspansji czołowych ośrodków rzeźbiarskich Rzeczpospolitej’, konferencja Stare i „nowe” dziedzictwo Torunia. Sesja naukowa z okazji 15 rocznicy wpisania Torunia na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, Wydział Sztuk Pięknych UMK, Toruń, 26 – 27 październik 2012
- ‘Książka i grafika o tematyce architektonicznej w nowożytnym Gdańsku’, ogólnopolska konferencja O miejsce książki w historii sztuki, Biblioteka Jagiellońska i Muzeum Narodowe w Krakowie, 5 – 7 grudzień 2012
- ‘Early Modern Netherlandish Sculptors in Gdańsk and East-Central Europe. A study in dissemination through interrelation and workshop practice’, międzynarodowa konferencja Artists on the Move. Migrating artists from the Low Countries 1450-1700, Emerson College, Kasteel Well, Holandia, 18 grudzień 2012
2013
- ‘Meeting in the East. Networks of Italian and Netherlandish sculptors in the Polish-Lithuanian Commonwealth 1500-1650’, referat na międzynarodowej konferencji Roving Renaissances. Migration of architects and architectural exchange in Early Modern Europe (15th-17th centuries), Instituto Universitario Olandese di Storia dell’Arte, Florencja, Włochy, 18 styczeń 2013
- ‚The Album of Architectural Drawings by Jacob Ingber in the Library of the Polish Academy of Science in Gdańsk. An example of architectural studies in the Baltic Region c. 1700’, międzynarodowa konferencja Designing Architecture in Sixteenth-Century Europe. Drawing as Motor and Medium for Architectural Innovation (KNAW-OSK Masterclass), Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Amsterdam, Holandia, 6-8 maj 2013
- ‘Distant Neighbours. Architects and sculptors travelling in the Baltic Region c. 1560-1630’, międzynarodowa konferencjaMiasto nad morzem – miasta portowe nad Bałtykiem od średniowiecza do współczesności (Maritime Stadt –Hafenständte an der Ostsee vom Mittelalter bis in die Gegenwart), XXI konferencja Grupy Roboczej Niemieckich i Polskich Historyków Sztuki i Konserwatorów, Gdańsk, 18-21 wrzesień 2013
- ‘Court of the Sun God. Interiors of royal residences in Poland-Lithuania and their architectural and functional setting in the time of King Jan III Sobieski (1674-1696)’, referat na konferencji The Interior as an Embodiment of Power. The Image of the Prince and its Spatial Setting, 1400-1700, międzynarodowa konferencja Research Networking Programme PALATIUM, Otto-Friedrich-Universität Bambreg, Bamberg, Niemcy, 4-6 październik 2013
2014
- ‚Netherlandish Sculptors as Designers of Architecture in Sixteenth Century Northern Europe, Materiality and Design in the Age of Durer and Michelangelo, sekcja w ramach 60 dorocznej konferencji The Renaissance Society of America, Nowy York, 27-29 marzec 2014
- ‚Pleasure and politics in the seventeenth century villas in Poland-Lithuania referat na konferencji The Early Modern Villa: The Senses and Perceptions versus Materiality, organizowanej przez Muzeum Pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie, Uniwersytet Warszawski, Wilanów, 15-17 października 2014
- ‚Wokół Inuentien Cornelisa Florisa. Ornament, architektura i inwencja artystyczna w szesnastowiecznych Niderlandach’, referat na konferencji Ornament i Dekoracja Dzieła Sztuki, LXIII ogólnopolska sesja SHS, Kraków, 20-22 listopada 2014 (wspólnie z mgr Aldoną Tołysz)
2015
- ‚Treści pomnika Strobandów w kościele Wniebowzięcia NMP w Toruniu’, referat na konferencji Stare i Nowe Dziedzictwo Torunia i Regionu, Wydział Sztuk Pięknych UMK, Toruń 6-7 luty 2015
- ‚Budowniczowie zamku Hamleta. Niderlandzcy architekci i artyści nad Bałtykiem 1550-1600′, referat na konferencji Sztuka południowych Niderlandów, Gdańsk i Rzeczpospolita / Art of the Southern Low Countries, Gdańsk and the Polish-Lithuanian Commonwealth, Gdańsk , 21 marzec 2015
- ‚Migrating Artists from Italy and the Low Countries and their Patrons in Central Europe (1550-1650)’, referat na konferencji The Annual Meeting of the Renaissance Society of America, Humboldt Universität zu Berlin, Berlin, 26-28 March 2015 (sekcja: Artist Migration III: Migration and National Identity, organised by Erin Downey, Aleksandra Lipińska, Marija Osnabrugge, Joanna Woodall, chair: Ethan Matt Kavaler
- ‚Classicism, Baroque and the Sarmatians’, referat na konferencji/warsztatach Barock/Klassik. 16. Internationaler Barocksommerkurs der Stiftung Bibliothek Werner Oechslin, Stiftung Bibliothek Werner Oechslin, Einsideln, 21-25 Juni 2015
- ‚Drawings after Antique Sculpture in Sixteenth Century Low Countries and Diffusion of the All’antica Repertory in Northern Europe’, referat na konferencji Renaissance-Zeichnungen fur und nach Skulptur, Biblioteka Hertziana, Rome, 11-13 November 2015
2016
- ‚Between Fontainebleau, the Low Countries and the Balticum. An episode in the history of artistic migration, referat na konferencji François Ier et les artistes du Nord (1515-1547), Bruxelles, KiK-IRPA, 25-26 février 2016
- Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, 7-9 kwiecień 2016, konferencja Nackte Gestalten: Die Wiederkehr des antiken Akts in der Renaissanceplastik, referat pt. Corporality Unveiled. On the Various Modes of Nudity in Sixteenth Century Netherlandish all’antica sculpture
- Kielce, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, 9-10 maj 2016, konferencja II Debaty Świętokrzyskie, referat pt. Kaplica Oleśnickich na Świętym Krzyżu a znaczenie fundacji sepulkralnych w budowaniu społecznego i politycznego prestiżu szlachty w Rzeczpospolitej we wczesnym XVII wieku
- Toronto, University of Toronto, Centre for Reformation and Renaissance Studies, 15 listopad 2016, konferencja pt. New Trends in Early Modern Studies, referat pt. Antiquity, Humanist Culture and the Arts in the Baltic Region during the Renaissance
- Toronto, University of Toronto, Centre for Reformation and Renaissance Studies, 18 listopad 2016, konferencja pt. Wood, Stone, Flesh. Netherlandish Sixteenth-Century Sculpture and its Social Resonances, referat pt. Sepulchral effigies by sculptors from the Low Countries in Central and Northern Europe. Some notes on the cultural exchange in the Renaissance
- Warszawa, UKSW/SHS, 24-25 listopad 2016, doroczna ogólnopolska konferencja Stowarzyszenia Historyków Sztuki pt. Migracej, referat pt.: Pomiędzy Antwerpią, Florencją, Wiedniem i Paryżem. Modele migracji artystycznej w epoce nowożytnej na przykładzie rzeźbiarzy czynnych nad Bałtykiem w 2 poł. XVI w.
2018
- Lipsk, GWZO, 8-9 luty 2018, międzynarodowa konferencja Successful immigrants: Artist immigrants to the Baltic Sea area (1554–1721), referat pt. Gdańsk and Beyond. Artist mobility and networking in Prussian cities in late 16th and 17th century
- Nowy Orlean, 22-24 marzec 2018, międzynarodowa konferencja The Annual Meeting of the Renaissance Society of America, referat pt. Sculpture’s Narrativity in the Northern Renaissance Prints
- Monachium, 11-13 październik 2018, międzynarodowa konferencja Routes and Contact Zones. Artistic Mobility and Exchange in Central Europe and North Eastern Europe (26th Conference of the Working Group of German and Polish Art Historians and Conservators), referat pt.: Migrating sculptors and builders in Lviv ca. 1550-1620. A study into patterns of artistic and cultural exchange in an Eastern European commercial city
2019
- Toronto, 26-27.04.2019, University of Toronto, Cntre for Reformation and Renaissance Studies, międzynarodowa konferencja pt. Rulers on Display. Tombs and epitaphs of Princes and the Well-Born in Northern Europe 1470-1670,referat pt. Politics of Commemoration among Polish-Lithuanian Nobility during the Reign of Sigismund III Vasa (1587-1632)
___________